AKTUALITY

Rozhovor s ředitelem festivalu, MgA. Romanem Janků.

PŘÍPRAVA LETOŠNÍHO ROČNÍKU BYLA TÉMĚŘ SMRTÍCÍ

1) Klášterní hudební slavnosti letos začínají druhé desetiletí. Dramaturgie nabízí krásné koncerty v netradičních prostorách. Na co se můžeme letos těšit?

Koncerty jsme se opravdu snažili koncipovat nejen do tradičních, ale také netradičních prostor. Takže se můžeme těšit na koncert v Ruční papírně ve Velkých Losinách, v hudebním salonu na zámku v Bludově nebo také v Hudební hale Horských lázní Karlova Studánka. Z plejády programů, bych velmi rád vyzdvihnul zahajovací koncert 2. července. Koncert jsme věnovali Johannu Sebastianu Bachovi. Zazní nejen jeho skladby, ale také skladby jeho pozdějších obdivovatelů či skladby mistrů, kteří inspirovali zase samotného Bacha. V podání vokálního souboru Ensemble Frizzante zazní duchovní program inspirovaný dramaturgií, kterou představil proslulý vokální soubor Hilliard Ensemble v roce 2001. Tato dramaturgie střídá Bachovy chorály s částmi jeho Partity d moll pro sólové housle, přičemž v poslední části Ciaccone se vokální fragmenty chorálů a part houslí propojí.
Dalšími nádhernými koncerty budou koncerty patronky festivalu, harfistky Jany Bouškové v Jeseníku 17. července a v Šumperku 18. července. A nerad bych také zapomněl na téměř již tradiční angažmá herečky Valérie Zawadské, která společně s Doležalovým kvartetem vystoupí v Karlově Studánce 6. července.

2) Jak se rodil letošní festival? Všichni vidíme, že se ekonomice daří, pocítili jste to také? Jsou jednání se sponzory snazší?

No abych pravdu řekl, příprava letošního ročníku byla pro mě téměř smrtící. Celý festival je prakticky naplánován hned po odeznění posledních tónů toho předešlého. Vize, které mám, je potom třeba zhmotnit do smluv a termínů. To vše je potom zapotřebí mít podpořeno finančně. Všechna jednání se sponzory vypadala velmi slibně, nicméně po Novém roce nám odřekl spolupráci dlouholetý generální partner a žádný další takto velký partner se již neobjevil. Jednání s firmami letos nedopadla dobře ani na poli menších sponzorů. Bohužel musím konstatovat, že v naší branži žádná ekonomická prosperita vidět není. Snad se to v příštích měsících změní. Moc bych chtěl na tomto místě poděkovat všem sponzorům, kteří nám zachovali přízeň a podpořili nás.

3) Poznamenal odchod generálního partnera nějak plány pro letošní ročník festivalu?

Velmi výrazně. Já jsem jednal o pozvání velkého symfonického orchestru a plánovali jsme se skvělými sólisty a sborem provést Dvořákovo Stabat mater. Nicméně jsem všechny tyto plány musel opustit a postavit dramaturgii jinak. Ale i přes tyto nepříjemnosti se nám zdařil, myslím, krásný program. Nyní čekáme, až vše vypukne a budeme se moci podělit o koncerty s posluchači

4) Festival ve svém názvu používá také slovo "mezinárodní". Jak si to můžeme vysvětlovat?

Děkuji, že se na to ptáte. Každým rokem se snažíme zvát na festival zahraniční umělce. Ať sólisty nebo soubory. Loni k nám zavítal na dva koncerty Poznaňský chlapecký sbor a letos jsme sáhli zase k našim západním sousedům a pozvali vynikající Neues Barocktrio Berlin. Soubor ve složení barokní housle, viola da gamba a cembalo přiveze program "Hudební bitva čtyř národů" a věřím, že se máme na co těšit. Zastoupeny na "bitevním poli" budou Anglie, Itálie, Francie a německy hovořící země, tedy Německo a Rakousko.

5) Loni byl zájem o koncerty mimořádný a přivítali jste také řadu velkých hudebních osobností. Již jste naznačil vystoupení harfistky Jany Bouškové a herečky Valérie Zawadské. Najdeme v programu festivalu ještě další zajímavá jména?

Určitě ano. Rád bych zmínil především koncert 11. července v Rapotíně, na kterém vystoupí fenomenální český flétnista Jiří Stivín. Je sice považován především za improvizátora a jazzmana, ale jeho mimořádný vztah k barokní hudbě je více než známý a ze skladeb tohoto období je také sestaven program jeho koncertu. V klášteře v Králíkách zahraje zase renomovaný soubor Rožmberská kapela, který se zaměřuje spíše na hudbu středověkou a renesanční. V Ruční papírně ve Velkých Losinách budeme mít možnost slyšet koncert pro dvě cembala (vystoupí dvě nejlepší české cembalistky Edita Keglerová a Monika Knoblochová) a ještě bych nerad zapomněl na vycházející hvězdu, českého klavíristu Matyáše Nováka, který vystoupí v Bludově.

6) Jak je to letos se vstupenkami?

Vstupenky je možné zakoupit v obvyklých předprodejích a také online z pohodlí domova na našich internetových stránkách. Zde se získají také další informace. Pro letošní rok jsme se snažili zajistit téměř pro všechny sály možnost číslování míst, takže si zájemci mohou zakoupit přímo konkrétní sedadlo. Věřím, že budou spokojeni.

7) Program je tedy opravdu velice pestrý, přejeme tedy festivalu, aby byly koncertní sály plné posluchačů

Děkuji a se všemi se těšíme na viděnou (červen 2017)

KLÁŠTERNÍ HUDEBNÍ SLAVNOSTI SLAVÍ 10 LET EXISTENCE

Mezinárodní hudební festival Klášterní hudební slavnosti v letošním roce slaví 10 let své existence. Za tu dobu se podařilo uvést v život mimořádný kulturní podnik, který působí již ve třech krajích ČR. 

Jubileum nebude slavit festival jen koncerty, ale také nabídkou nových míst, kde se koncerty uskuteční. Letos tedy nabídneme mimo tradičních míst v Šumperku, Jeseníku, Loučné, Bludově, Králíkách či Krnově také koncerty na nádvoří zámku ve Velkých Losinách a v hudební hale Horských lázní Karlova Studánka.

Od 26. června do 10. července 2016 se v osmi městech a obcích převážně Olomouckého, ale také Pardubického a Moravskoslezského kraje uskuteční celkem deset koncertů. Záštitu nad festivalem převzal starosta Města Šumperka, senátor Mgr. Zdeněk Brož.

Zahajovací koncert festivalu v neděli 26. června v klášterním kostele v Šumperku bude ve znamení opery. Desetileté výročí s námi oslaví světoznámá česká sopranistka EVA URBANOVÁ. Za klavírní spolupráce Davida Švece zazní árie ze světových a českých oper.

Další koncert je festivalovou novinkou. Poprvé v historii festivalu nabídneme open air zážitek. V pátek 1. července vystoupí na nádvoří zámku ve Velkých Losinách jeden z nejlepších českých houslistů současnosti PAVEL ŠPORCL a všem svým příznivcům zahraje společně s Gipsy Way Ensemble v projektuGipsy Fire.

Následující koncerty budou opět ve znamení houslisty PAVLA ŠPORCLA, tentokrát v sólovém programu Pocta Paganinimu 2. července v Karlově Studánce a 3. července v Králíkách, v klášterním kostele na Hedeči.

Festival zve k účinkování také osvědčené zahraniční umělce. K nim patří POZNAŇSKÝ CHLAPECKÝ SBOR z Polska, který na festivalu vystoupil již v roce 2013, a letos v rámci festivalu vystoupí na dvou koncertech. První se uskuteční 4. července v Krnově a tento fenomenální pěvecký sbor zde představí nastudování skladby W. A. Mozarta REQUIEM. Zajímavostí je informace, že také sólové party této skladby nastudovali členové sboru. Koncert je věnován 260. výročí narození W. A. Mozarta.

Druhý koncert POZNAŇSKÉHO CHLAPECKÉHO SBORU proběhne 5. července v Šumperku a nabídne tradiční sborový program.

Ke koncertu v Jeseníku přijal pozvání jeden z nejzajímavějších českých kytaristů ŠTĚPÁN RAK. Svůj neotřelý program a kytarové umění představí 6. července.

Na další koncerty festivalu přijala pozvání momentálně nejlepší česká a jedna z nejlepších světových harfistek JANA BOUŠKOVÁ, která své umění předvede 8. července v Loučné nad Desnou a 9. července na zámku v Bludově.

Závěrečný koncert 10. července v Šumperku vzdá svým programem hold operním skladatelům G. Rossinimu a W. A. Mozartovi. Zazní nejznámější operní předehry těchto autorů a barytonové árie v podání DANIELA KLÁNSKÉHO. Celý koncert bude v orchestrální režii KOMORNÍ FILHARMONIE PARDUBICE.

Vstupenky na koncerty bude možné zakoupit v obvyklých předprodejích od 15. května 2015. Již nyní je možné zakoupit všechny vstupenky online na webových stránkách festivalu.

Pro příznivce, kteří plánují navštívit více než jeden koncert festivalu, jsou připraveny cenově zvýhodněné balíčky vstupenek. Tyto balíčky je možné objednat pouze online na webových stránkách festivalu www.klasternihudebnislavnosti.cz 

ROZHOVOR S ŘEDITELEM FESTIVALU MgA. ROMANEM JANKŮ

* Co Vás před 10 lety vedlo k tomu, uspořádat v Šumperku hudební festival Klášterní hudební slavnosti?Byla to vlastně logická úvaha. Od roku 2001 jsem pořádal koncerty Klasika Viva. V roce 2005 nám všem bylo umožněno pořádat a navštěvovat koncerty v nově zrekonstruovaném klášterním kostele a to byl vlastně ten impuls. Klasika Viva nabídla koncerty vždy od září do června a červenec se srpnem do kostela nepřivedl hudbu žádnou. A mě napadlo, že to by mohlo být přesně to období, kdy by se do klášterního kostela hodil nějaký tematický festival. Taky jsem si říkal, že by bylo moc pěkné nabídnout v Šumperku koncerty se skladbami oratorního, symfonického či operního typu, které jsou náročné na prostor a organizaci (mnohočlenné sbory a orchestry, sólisté) a do sezóny Klasika Viva tak dobře nehodily. Proto se zrodil festival Klášterní hudební slavnosti.

* Čekal byste v době začátků, že festival dosáhne 10 let existence?Přiznám se, že jsem v to plně doufal. Nerad bych se pouštěl do projektu, kterému bych plně nevěřil. Takže ano, věřil jsem tomu.

* Co Vám za těch 10 let pořádání festivalu udělalo největší radost a co naopak dnes vnímáte jako chybu, která přinesla poučení do budoucna?Radostí mám za těch deset let celou řadu, ale rád vzpomínám na několik koncertů: v roce 2011 jsme na zahajovacím koncertu provedli Dvořákovo Stabat mater (jedna z nejúchvatnějších Dvořákových skladeb pro velký symfonický orchestr, čtyři sólisty a pěvecký sbor). Dalším krásným zážitkem pro mě byl zahajovací koncert v roce 2012, kdy ve středoevropské premiéře zazněly na jednom koncertu skladby Te Deum barokních skladatelů Charpentiera a Lullyho. A jako poslední krásný zážitek mám z loňského historicky prvního provedení barokní opery v Šumperku. Shodou okolností na obou posledně jmenovaných koncertech se interpretačně podílela Musica Florea, český nejžádanější a nejproslulejší soubor historických nástrojů. Co by dnes mohlo být vnímáno jako chyba? Nevím, jestli chyba, ale původně jsem měl představu, že všechny koncerty proběhnou pouze v Šumperku. Dnes je mi jasné, že taková koncentrace koncertů jednoho typu do města velikosti Šumperka není možná. Ale bylo to pro mě velké ponaučení a zkušenost.

Jak festival své desáté narozeniny oslaví? Na jaká překvapení se mohou diváci těšit? Narozeninových dárků bude hned několik. Zahájíme skvostně operním recitálem sopranistky Evy Urbanové v Šumperku, na nádvoří zámku ve Velkých Losinách organizujeme projekt Gipsy fire Pavla Šporcla, jeho sólové koncerty uslyší posluchači v Karlově Studánce a v Králíkách, do Krnova přivezeme Mozartovo Requiem v podání chlapeckého pěveckého sboru z Poznaně v Polsku, stejný sbor poté nabídne celovečerní koncert v Šumperku, v Jeseníku vystoupí kytarový mág Štěpán Rak, na dva koncerty v Loučné a na zámku v Bludově k nám zavítá světová harfistka číslo jedna Jana Boušková a závěr bude patřit opět velikánům světové opery, tentokráte to budou pánové Mozart a Rossiny, kdy uslyšíme nejznámější předehry z jejich oper a také nejznámější árie v podání barytonisty Daniela Klánského.

* Před několika dny jste obdržel Cenu města Šumperk za rok 2015 v kategorii Kultura. Co to pro Vás znamená? Cena mě nesmírně překvapila. Já si vždy myslel, že takové ceny se dávají, když už člověk se svými aktivitami končí nebo má alespoň nějaký záslužný věk. Já nejsem ani jeden z těchto případů, každopádně si ceny nesmírně vážím. Je to pro mě jistý signál, že práce, kterou tady dělám, je trochu vidět, někoho zajímá a někdo ji dokáže ocenit. Samotného mě to inspiruje k ještě většímu úsilí právě na projektech, které s městem Šumperk souvisí.