15.7. Krnov
Ensemble Frizzante & Vanda Hybnerová - Poezie ve vokální hudbě
15. 7. 2018 - Krnov, Koncertní sín sv. Ducha (ul. Sv. Duchca); 19:30
Ensemble Frizzante (vokální kvintet) & Vanda Hybnerová
"Poezie ve vokální hudbě"
Vstupné: 200,-Kč
s kartou Klubu přátel Klasika Viva 150,-Kč

Program
Anglické renesanční
madrigaly:
John Wilbye: Flora
gave me fairest flowers
John Dowland: Come
again
Thomas Vautor: Mother
I will have a husband
John Wilbye: Adieu
sweet Amaryllis
Orlando Gibbons:
Silver swan
John Dowland: Fine knacks for ladies
Thomas Morley: Fyer
Fyer
Duchovní hudba:
J. S. Bach: In meines Herzens Grunde
Ola Gjeilo: Ubi caritas
Joseph Rheinberger: Hymne
Ondřej Kyas: Ecce panis
Jan Dřízal: De monstris marinis - De luligine
Francouzské melodie a šansony:
Paul Hindemith: Six chansons - šest
písní na básně Reinera Marii Rilka - výběr
Jacques Brel: Heureux
Joseph Kosma: Fable - píseň na slova Jacquese Préverta
Joseph Kosma: En sortant de l'école - píseň na slova
Jacquese Préverta
Joseph Kosma: La chanson
des enfants en hiver - píseň na slova Jacquese Préverta
Program
koncertu s názvem Poezie ve vokální hudbě je rozdělen na tři třetiny.
V první třetině uvedeme hravé anglické renesanční madrigaly
věhlasných autorů, jako John Dowland, John Wilbye či Thomas Morley, i méně
známých skladatelů a básníků zastoupených Orlandem Gibbonsem a Thomasem
Vautorem. Jedná se o pětihlasé lyrické, většinou polyfonní skladby, nejčastěji
na téma milostného vzplanutí, lásky, ale i odloučení či smrti. Jejich harmonie
je průhledná a čirá, přesto ne na první poslech čitelná a zřejmá. Je plná
průtahů a disonancí s nimi souvisejících, souboje durového a mollového
charakteru a trefně doplňuje a rozšiřuje texty, jejichž autory jsou sami
skladatelé.
Ve druhé, meditativní třetině koncertu představíme duchovní poezii ve
skladbách všech staletí. Nejprve zazní tradiční protestanský chorál J.S. Bacha.
Poté si budete moci vychutnat skladbu Ubi caritas et amor od mladého norského
skladatele Oly Gjeila, která nádherně rozvíjí starý gotický chorál do
pětihlasého sboru. Skladby lichtenštejnského skladatele Josepha Rheinbergera
jsou jedním z vrcholů duchovní vokální hudby 19. století, dnes uvedeme
jeho pětihlasou oslavnou skladbu Hymne. Na konci této třetiny pak zazní dvě
skladby talentovaných mladých českých autorů Ondřeje Kyase (moteto Ecce panis
zkomponoval přímo pro soubor Ensemble Frizzante) a Jana Ryanta Dřízala (oceněn
cenou OSA pro nejtalentovanějšího mladého skladatele).
Ve
třetí části plynule navážeme dalšími skladbami moderních francouzských autorů.
V této francouzské třetině se přesuneme do nedávno minulého dvacátého století,
prostřednictvím tří autorů, Paula Hindemitha, Jacquesa Brela a Josepha Kosmy.
Nejprve zazní výběr z cyklu Six Chansons od Paula Hindemitha. Hindemith cyklus zkomponoval
na francouzské texty básní Rainera Marii Rilka. Skladby nejsou obsáhlé
z hlediska časové náročnosti, vždyť všech šest trvá sotva sedm minut, ale
jsou poměrně obtížné z hlediska obsahu textu a doplnění složitou harmonií,
homogenní fakturou, těžko uchopitelnými modulacemi a přechody, množstvím
nedoškálných tónů, zdánlivě se do celku nehodících. Ve spojení s lyrickými
Rilkeho básněmi však tvoří působivou mozaiku, zvláště když si uvědomíme, že se
jedná o ojedinělé čistě vokální dílo tohoto autora. Na konci koncertu pohladíme
duši francouzskými šansony, nejprve Milenci (Les Amants) od Jacquesa Brela a
poté úpravami od Josepha Kosmy. Joseph Kosma je znám spíše jako autor scénické
a filmové hudby, ovšem dnes večer se představí jako autor zhudebnění básní
Jacquese Préverta. Komické a současně tragické básně (o sněhulákovi, který
roztaje u kamen nebo vrabčákovi, kterého zakousne kočka) Kosma zhudebnil
s lehkostí a nadsázkou.
Text: Ensemble Frizzante

Vokální kvintet Ensemble Frizzante má za cíl objevovat zapomenuté
skladby a nevšední propojení lidského hlasu s hudebními nástroji. Vznikl v roce
2015 jako soubor profesionálních zpěváků z předních brněnských sborů (Sbor
opery Národního divadla v Brně, Český filharmonický sbor Brno a další).
Účinkují:
Eva Daňhelová - soprán
Vystudovala Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity
v Brně a současně se soukromě věnovala
studiu zpěvu (Natália Romanová - Achaladze). Od roku 1999 spolupracovala s
Českým filharmonickým sborem Brno (sbormistr Petr Fiala), kde působila jako
sólistka sboru. Od roku 2014 je členkou sboru opery Národního divadla Brno.
Věnuje se převážně koncertní činnosti u nás i
v zahraničí. Koncertovala na prestižních mezinárodních hudebních
festivalech v několika evropských zemích. Spolupracovala s výraznými osobnostmi hudební scény a s významnými orchestry. Podílela se jako sólistka na natáčení CD "Klenoty českých
vánoc" (ARCO DIVA, 2002).
Veronika Slavíčková - alt, mezzosoprán
Rozená Brňačka nabírala prvotní zkušenosti a celoživotní
lásku ke sborovému a ansámblovému zpěvu v Kantiléně - Sbor dětí a mládeže
Státní filharmonie Brno, kde působila do roku 1997. Od roku 1998 byla členkou
brněnského smíšeného sboru Ars Brunensis Chorus, kde pod vedením sbormistra
Romana Válka, později Dana Kalouska, prohlubovala své zkušenosti v barokní
interpretaci, ale i v moderní hudbě.
V roce 2007 se stala členkou Českého filharmonického sboru Brno a působí zde
dodnes. Souběžně spolupracuje s dalšími vokálními tělesy jako The Czech
Ensemble Baroque, Musica da Camera Brno, Vox Iuvenalis a další. Je zakládající
členkou Ensemble Frizzante.
Petr Pytlík - tenor,
kontraalt
Sborovému a ansámblovému zpěvu se začal věnovat již v
dětských letech a tato vášeň mu zůstala dodnes. Zpívat se naučil v dětském
sboru Jitro a v chlapeckém sboru Boni Pueri, v roce 2002 spolu s kamarády z
Boni Pueri založili mužský soubor Gentlemen Singers, dále působil v kapele The
Happy Hour, v operním souboru Opera Diversa a v neposlední řadě v Českém
filharmonickém sboru Brno. V současnosti je členem tenorové
skupiny sboru opery Národního divadla v Brně,
přičemž pravidelně spolupracuje s dalšími soubory a sbory. V roce 2015 s přáteli
spoluzaložil Ensemble Frizzante, který mu poskytuje příležitost objevovat dosud
nepoznaná zákoutí vokálního repertoáru. Těžištěm jeho zájmu je francouzská
hudba 20. a 21. století. Vedle hudby se profesionálně věnuje překladatelství.
Antonín Libicher - tenor
Sborovému zpěvu se věnuje již od svých gymnaziálních let.
Bohaté pěvecké zkušenosti uplatnil na pedagogické fakultě MU, kde od roku 2000
navštěvoval sbor Gaudeamus. Antonín Libicher se
posléze stal i druhým sbormistrem tohoto sboru, řídil dělené zkoušky a pronikl
tak do sbormistrovské práce. Současně navštěvoval lekce zpěvu vedené Vladimírem
Richterem. Později studoval na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity na
Ústavu hudební vědy, kde byl členem několika dalších souborů a pěveckých sborů,
např. Collegium musicum, smíšeného pěveckého sboru Rastislav
Blansko, s tímto tělesem spolupracoval i jako korepetitor a vypomáhal
nárazově v dalších uskupeních. Působí rovněž jako klavírista v několika
kapelách. V současné době působí v tenorové skupině Českého
filharmonického sboru Brno.
Martin Kotulan - bas
Od roku 1995 je členem sboru opery Národního divadla Brno. Se
zpěvem začal v Pěveckém sdružení Foerster (později Český filharmonický
sbor). Studiu zpěvu se věnoval soukromě. Od roku 1989 do roku 2004 byl členem Brněnského
akademického sboru. Tam získal zálibu ve staré hudbě, která nasměrovala jeho
další pěvecké působení. V letech 2004 - 2011 byl členem Collegia vocale
1704, spolupracuje se soubory staré hudby. Spolupracuje také při natáčení a provádění scénické hudby. V letech 1997 - 2013
byl uměleckým vedoucím vokálního souboru Da Capo Ensemble.
zdroj: Roman Janků Management - Ensemble Frizzante (zkráceno)

Ještě v době studií na DAMU získala angažmá ve smíchovském Divadle Labyrint. Po likvidaci této scény realizovala se svým manželem Sašou Rašilovem vlastní představení pro Divadlo v Řeznické a Divadle Ponec. Dále hostovala ve Vinohradském divadle, v činohře Národního divadla, působila v Divadle Komedie a nyní spolupracuje s Dejvickým divadlem a Stavovským divadlem. Je nositelkou prestižní Ceny Thálie za rok 2005 za roli Catherine ve hře Důkaz (v režii Miroslava Krobota uvedené v Divadle v Řeznické).
Je rovněž populární filmovou (Štěstí /2005/, Taková normální rodinka /2008/, Román pro muže /2010/) a zejména televizní herečkou (seriály výběr: Ordinace v růžové zahradě /2005/, Cirkus Bukowsky /2013/, Přístav /2015/). Často i dabuje, naposledy diváci její hlas slyšeli v loutkovém snímku Malý pán (2015).
Koncertní síň je zbudována v objektu bývalého kostela sv. Ducha s
přilehlým špitálem. Tato stavba patří k nejstarším ve městě. Její
počátky spadají do 80. let 13. století. Během uplynulých staletí byl
kostel několikrát přestavován a upravován. Kolem poloviny 15. století
byl vyzdoben velmi hodnotnou a rozsáhlou uměleckou malbou, na níž ve 27
obrazech předvedl neznámý malíř biblické události, které se dnes řadí
mezi unikáty v této oblasti. V období reformace byl kostel používán jako
sýpka a hospoda. Dvojí stropy poškodily malby, o čemž svědčí vodorovné
světlé pruhy. V 17. století získal kostel novou průčelní fasádu, štít a v
lodi dvě barokní okna. Střecha byla osazena věžičkou.
Koncem 19. století přestal být kostel jakkoli využíván a byl
prohlášen za zchátralý. Počátkem 20. století byl uzavřen a jenom
příležitostně se tam prováděly zcela nezbytné opravy.
Po záchranných pracech a rekonstrukci gotického kostela sv. Ducha a
barokního špitálu v průběhu 80. let 20. století zde vznikla koncertní
síň. Tato kulturní památka byla veřejnosti zpřístupněna v listopadu 1988
a předána do správy městskému kulturnímu zařízení.
Současnost
Koncertní síň je vybavena kvalitními varhanami krnovské firmy
Rieger-Kloss, na jejichž stavbě se podílel ing. Bohumil Plánský,
uznávaný odborník v oblasti varhanářství. Pro koncerty slouží také
mistrovský klavír značky Petrof. V prostorech bývalého špitálu vzniklo
foyer, bufet, šatny pro veřejnost a umělce, klubovna.
Tento kulturní stánek patří právem ke chloubám města Krnova, je
obdivován nejen návštěvníky, ale také umělci je řazen mezi nejlepší
komorní koncertní sály.
Od otevření koncertní síně v roce 1988 zde vystoupili téměř všichni
naši špičkoví umělci z oblasti klasické hudby, kteří sklízí ovace nejen
na českých pódiích, ale po celém světě. Posluchačům se představila také řada zahraničních umělců.
Hlavní náplň činnosti koncertní síně tvoří koncerty v rámci cyklu
předplatného Kruhu přátel hudby, kde jsou zařazováni špičkoví
profesionální umělci. Pravidelně jsou také pořádány vánoční koncerty.
Nabídku obohacují koncerty v rámci Krnovských hudebních slavností, které
se konají v záři.
Prostory koncerní síně jsou využívány také pro svatební obřady,
slavnostní předávání maturitních vysvědčení a závěrečných vysvědčení ZŠ,
aukce, besedy a setkání s občany aj.
Součástí koncertní síně je upravené nádvoří se zelení a zvoničkou, na kterém jsou v letních měsících pořádány koncerty.
zdroj: Info Krnov